Kompenzace za zrušený let: Jaké jsou vaše práva a jak postupovat při řešení situace?


Určitě se spolu shodneme v tom, že zpožděný nebo zrušený let dokáže pořádně zmařit plány a přerušit radost z dovolené. Věděli jste ale, že podle nařízení Evropské unie o kompenzaci letu (ES) č. 261/2004 máte nárok na náhradu za toto zrušení?


Kdy máte nárok na kompenzaci za zrušený let?

Abyste měli nárok na náhradu za zrušený let, musí být splněny následující podmínky:
 
  1. Let byl zrušen méně než 14 dní před plánovaným odletem. Pokud vás letecká společnost informovala dříve, nemusí vám odškodnění vyplatit.
  2. Váš let měl odlet z letiště v EU nebo přistával v EU s evropskou leteckou společností. Toto pravidlo se vztahuje na všechny aerolinky, které jsou registrované v Evropské unii.
  3. Zrušení nebylo způsobeno mimořádnými okolnostmi. Pokud byl let zrušen kvůli špatnému počasí, teroristické hrozbě, pandemickým opatřením nebo stávce letištního personálu, kompenzace nemusí být vyplacena.
  4. Letenka byla zakoupena přímo u letecké společnosti. Pokud jste cestovali v rámci zájezdu nebo přes prostředníka, může být nutné řešit kompenzaci přímo s cestovní kanceláří nebo prostředníkem.

Jaká je výše kompenzace za zrušený nebo zpožděný let?

Výše náhrady za zrušený let se odvíjí od vzdáleností vaši cílové destinace, t. j. vypočítává se podle délky letu následně:
 
Vzdálenost letu
Výše kompenzace v EUR
do 1 500 km
250 €
1 500 - 3 500 km
400 €
nad 3 500 km
600 €

Dle nařízení o kompenzaci letu č. 261/2004 máte kromě finanční kompenzace taky nárok na:
 
  • náhradní let nebo vrácení ceny letenky,
  • občerstvení v rozsahu přiměřeném čekací době, 
  • ubytování a dopravu na hotel, pokud čekání na nový let přesáhne několik hodin.

kompenzace za zrušený letJak požádat o kompenzaci za zrušený nebo zpožděný let?

Kontaktování letecké společnosti

Prvním krokem je obrátit se přímo na leteckou společnost, se kterou jste měli letět. Mnoho aerolinek má na svých webových stránkách formulář pro podání žádosti o kompenzaci. Můžete se také obrátit na jejich zákaznickou linku nebo využít e-mailovou komunikaci.

Tip! Jako jedinec většinou nemáte příliš velkou šanci z aerolinky odškodnění získat. Využijte služeb specializovaných agentur, které si z vymožené kompenzace strhnout provizi.
 

Shromáždění potřebných dokumentů

K úspěšnému podání žádosti budete potřebovat:
 
  • potvrzení o rezervaci letu,
  • palubní lístek (pokud jste jej již obdrželi),
  • oznámení o zrušení letu (e-mail od letecké společnosti),
  • případné další doklady o výdajích, které jste kvůli zrušení letu museli uhradit.​
Cestovní pojištění kryje rizika spojená se zrušením letu.

Podání žádosti

Žádost o kompenzaci podáte na webu letecké společnosti nebo ji zašlete e-mailem. Do žádosti je potrebné uvést důvod, podrobnosti o letu a všechny požadované dokumenty. 
 
Na vyřízení žádosti mají letecké společnosti odpověď obvykle 30 dní.
 

Co dělat, pokud aerolinka neodpoví nebo odmítne moji žádost?

Pokud letecká společnost neodpoví nebo náhradu odmítne, můžete:
 
  • se obrátit na Český úřad pro civilní letectví nebo odpovídající orgán v jiné zemi EU,
  • využít specializované společnosti na vymáhání kompenzací, které si účtují provizi pouze v případě úspěšného vymáhání,
  • nebo můžete v krajním případě podat žalobu a vymáhat kompenzaci soudní cestou.​
Tip! Kompenzaci můžete vymáhat až 3 roky zpětně, je však lepší situaci řešit neprodleně poté, co je váš let zrušen.
 

Kryje cestovní pojištění zrušený let?

S kvalitním cestovním pojištěním AXA Assistance můžete mít kryté nejen náklady spojené se zrušeným letem, ale také náhradní ubytování, stravu a dodatečné výdaje. 
 
Nečekejte na to kdy jse vám něco stane. Buďte připraveni na nečekané situace na cestách. Sjednejte si své cestovní pojištění u nás v Axa Assistance.



 
Otázky a odpovědi
ROZBALIT VŠE
Kdy nemám nárok na kompenzaci?
Pokud byl let zrušen z důvodu mimořádných okolností jako jsou přírodní katastrofy, stávky na letišti nebo pandemická opatření, letecká společnost nemá povinnost vyplatit kompenzaci.
Jak dlouho trvá vyřízení žádosti o kompenzaci?
Letecká společnost by měla reagovat do 30 dnů od podání žádosti, ale proces může trvat i několik měsíců v závislosti na sezóně a okolnostech.
Mohu požádat o kompenzaci i zpětně?

Ano, v EU můžete podat žádost o kompenzaci zrušeného letu až do 3 let od jeho zrušení. Nezapomeňte však na spolehlivé cestovní pojištění, se kterým budete mít méně starostí a více jistoty na cestách!

Share this article: