Cestující v letecké dopravě mají dle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004 ze dne 11. února 2004, kterým se stanoví společná pravidla náhrad a pomoci cestujícím v letecké dopravě v případě odepření nástupu na palubu, zrušení nebo významného zpoždění letů a kterým se zrušuje nařízení (EHS) č. 295/91 (dále také jen „nařízení“) následující práva.
Pro uplatnění Vašeho nároku je potřeba nejdříve kontaktovat leteckou společnost. Žádost o odškodnění můžete zpravidla vyplnit na webových stránkách letecké společnosti. Doporučujeme Vaši situaci stručně popsat a uvést potřebné údaje a připojit kopie všech souvisejících podkladů.
Zejména se bude jednat o:
- potvrzení o koupi letenky nebo zájezdu;
- letenky, palubní vstupenky a další doklady k letu;
- potvrzení o zpoždění či zrušení letu (lze využít také fotografii odletové letištní tabule).
Nároky dle nařízení se vztahují na cestující:
- odlétající z letiště umístěného na území členského státu (jedná se o státy Evropské Unie a dále o Norsko, Švýcarsko a Island),
- odlétající z letiště umístěného na území třetí země (tj. země, která není členským státem) na letiště umístněné na území členského státu, pokud neobdrželi náhradu nebo odškodnění a nebyla jim poskytnuta pomoc v této třetí zemi a pokud je provozující letecký dopravce dopravcem členského státu,
a to za podmínky, že cestující
- mají potvrzenou rezervaci pro dotčený let a vyjma případů zrušení letu se přihlásí k přepravě v čase předem dopravcem stanoveném nebo pokud čas není předem stanoven, nejpozději 45 minut před zveřejněným časem odletu; nebo,
- jsou leteckým dopravcem nebo provozovatelem souborných služeb pro cesty, pobyty a zájezdy bez ohledu na důvod převedeni z letu, který měli rezervovaný, na jiný let.
Jedná-li se o let provozovaný dopravcem z jiné členské země, je možné také kontaktovat Evropské spotřebitelské centrum při České obchodní inspekci /Letecká doprava/.
Cestující mají nárok na kompenzaci v následujících případech:
ODEPŘENÍ NÁSTUPU NA PALUBU
Jestliže je nástup na palubu odepřen cestujícím proti jejich vůli, mají cestující nárok na:
- náhradu pořizovací ceny letenky do sedmi dní spolu s případným zpátečním letem do původního místa odletu nebo přesměrování (náhradní let) na jejich cílové místo určení;
- poskytnutí péče (občerstvení, strava, ubytování v hotelu, přeprava mezi letištěm a hotelem, dva telefonní hovory zdarma);
- finanční kompenzaci ve výši:
- 250 EUR u letů o délce nejvýše 1500 km;
- 400 EUR u všech letů v rámci EU delších než 1500 km a u všech ostatních letů o délce od 1500 km do 3500 km;
- 600 EUR u všech ostatních letů.
ZPOŽDĚNÍ
V případě dlouhého zpoždění (tj. zpoždění, které je delší než dvě hodiny u letů o délce nejvýše 1500 km; nebo delší než tři hodny u letů v rámci EU delších než 1500 km a u všech ostatních letů o délce od 1500 km do 3500 km; nebo delší než 4 hodiny u všech ostatních letů) má cestující nárok na péči ve formě občerstvení a stravy a dvou telefonních hovorů zdarma.
Pokud je čas odletu kvůli zpoždění odložen na příští den, má cestující nárok také na ubytování v hotelu a přepravu mezi letištěm a hotelem.
V případě každého zpoždění, které je delší než 5 hodin, se cestující může rozhodnout, že let pro něj ztratil význam. Pak má nárok na náhradu pořizovací ceny letenky do sedmi dní spolu s případným zpátečním letem do původního místa odletu.
Pokud je let zpožděn o více než 3 hodiny náleží cestujícím dle rozhodnutí Soudního dvora EU stejná finanční kompenzace jako v případě zrušení letu (uvedeno níže).
ZRUŠENÍ LETU
V případě zrušení letu má cestující nárok na poskytnutí pomoci formou volby mezi
- náhradou pořizovací ceny letenky do sedmi dní spolu s případným zpátečním letem do původního místa odletu; nebo
- přesměrováním (náhradním letem) do cílového místa určení.
Dále má cestující nárok na poskytnutí stravy a občerstvení a dvou telefonních hovorů zdarma.
Pokud je čas odletu náhradního letu (přesměrování) alespoň následující den po plánovaném odletu zrušeného letu, pak má cestující nárok i na ubytování v hotelu a přepravu mezi letištěm a hotelem.
Cestující také mají nárok na finanční kompenzaci za zrušení letu, pokud
- nejsou o zrušení informováni alespoň dva týdny před plánovaným časem odletu; nebo
- nejsou o zrušení informováni ve lhůtě od dvou týdnů do sedmi dnů před plánovaným časem odletu a není jim nabídnuto přesměrování, které by jim umožnilo odletět nejpozději dvě hodiny před plánovaným časem odletu a dosáhnout jejich cílového místa určení nejpozději čtyři hodiny po plánovaném čase příletu; nebo
- nejsou informování o zrušení ve lhůtě kratší sedmi dnů před plánovaným časem odletu a není jim nabídnuto přesměrování jejich letu, které by jim umožnilo odletět nejpozději jednu hodinu před plánovaným časem odletu a dosáhnout cílového místa určení nejpozději dvě hodiny po plánovaném čase příletu; nebo
- pokud letecký dopravce neprokáže, že zrušení letu bylo způsobeno mimořádnými okolnostmi, kterým by nebylo možno zabránit, ani kdyby byla přijata všechna přiměřená opatření.
Výše finanční náhrady u zrušení letu a v případě zpoždění více než tři hodiny při příletu závisí na délce letu:
- 250 EUR u letů o délce nejvýše 1500 km;
- 400 EUR u všech letů v rámci EU delších než 1500 km a u všech ostatních letů o délce od 1500 km do 3500 km;
- 600 EUR u všech ostatních letů.
V případě zrušení letu může být výše uvedená finanční kompenzace snížena až o 50 % v závislosti na tom, jaké přesměrování bylo cestujícímu nabídnuto.
Pro úplnost si dovolujeme uvést, že provozující letecký dopravce není povinen platit výše uvedenou náhradu, jestliže může prokázat, že zrušení či zpoždění bylo způsobeno mimořádnými okolnostmi, kterým by nebylo možné zabránit, i kdyby byla přijata všechna přiměřená opatření. Nárok na poskytnutí pomoci (např. občerstvení, telefonických hovorů atd.), má cestující vždy.
ZMĚNA TŘÍDY Z VYŠŠÍ NA NIŽŠÍ
Jestliže provozující dopravce umístí cestující do třídy nižší, než pro kterou byla zakoupena letenka, musí cestujícímu do sedmi dnů nahradit:
- 30 % ceny letenky u všech letů o délce nejvýše 1500 kilometrů;
- 50 % ceny letenky u všech letů v rámci EU delších 1500 kilometrů, s výjimkou letů mezi evropským územím členských států a francouzskými zámořskými departmenty, a u všech ostatních letů o délce od 1500 kilometrů do 3500 kilometrů;
- 75 % ceny letenky u všech ostatních letů, včetně letů mezi evropským územím členských států a francouzskými zámořskými departmenty.
Jestliže provozující dopravce umístí cestující do třídy vyšší, než pro kterou byla zakoupena letenka, nesmí požadovat žádnou dodatečnou platbu.
V případě potřeby naší další asistence nás neváhejte kontaktovat.
Za účelem dalšího šetření škodné události z naší strany prosíme o zaslání následujících podkladů:
- podrobného popisu případu;
- potvrzení o koupi letenky nebo zájezdu;
- letenky, palubní vstupenky a dalších dokladů k letu;
- potvrzení o zpoždění či zrušení letu (lze využít také fotografii odletové letištní tabule);
- veškeré komunikace s leteckým dopravcem;
- jakýchkoli dalších souvisejících podkladů.