Veškeré podklady zašlete na e-mailovou adresu: axel@axa-assistance.cz.


Pokud se někdo naboural do vašeho bankovnictví, popř. zneužil vaši platební kartuveškeré informace naleznete ZDE
Co dělat, když:
ROZBALIT VŠE
Měl/a jste dopravní nehodu?

V České republice:

 

POZOR na ujetí od dopravní nehody – může být kvalifikováno jako přestupek/trestný čin (dle závažnosti). Pokud druhý účastník ujede od dopravní nehody, doporučujeme ihned volat Policii ČR.

1. Pořiďte si fotodokumentaci postavení vozidel a jejich poškození tak, aby byly viditelné registrační značky, a to, jakým způsobem došlo k nehodě.
 

2. Požádejte druhého účastníka o doklady – především o informace k pojištění.
 

3. Máte povinnost volat Policii ČR (158 nebo 112) především pokud:

  • došlo ke zranění nebo usmrcení,

  • ​vznikla škoda nad 100 000 Kč,

  • vznikla škoda na majetku 3. osoby (pokud tato osoba není účastníkem dopravní nehody),

  • došlo k poškození pozemní komunikace nebo není možné zabezpečit plynulost silničního provozu.


​4. Pokud nemáte povinnost volat Policii ČR, sepište záznam o dopravní nehodě – nejlépe na standardizovaném formuláři (pravděpodobně jej máte k dispozici od pojišťovny), který je stejný ve všech jazykových verzích a jsou zde uvedeny všechny podstatné informace.

5. Pokud nemáte záznam, pak sepište jinam především toto:

  • nákres, jak ke škodě došlo (včetně informace o zavinění – doporučujeme, aby viník podepsal, v opačném případě může později popřít),

  • informace o vozidlech (tj. především registrační značky, názvy pojišťoven, čísla pojistek, údaje řidičů),

  • místo + datum + podpis obou stran.

6. Pokud by ani jedna ze stran nesouhlasila se zaviněním, doporučujeme zkusit přivolat Policii ČR,                      případně minimálně následky nehody dobře nafotit, vlastní šetření provede pojistitel.
 

7. Následně platí povinnost nahlásit dopravní nehodu své pojišťovně, kde máte pojištění odpovědnosti z             provozu vozidla (doporučujeme to i v případě, že nejste viníkem, s touto poznámkou).
 

Na Slovensku:

 

Platí shodné informace jako v ČR s určitým rozdílem případů, kdy máte povinnost volat Policii SK (158 nebo 112). Tu máte především pokud:

  • došlo ke zranění nebo usmrcení,

  • došlo k poškození pozemní komunikace nebo obecně prospěšného zařízení,

  • došlo k úniku nebezpečných věcí,

  • jeden z účastníků je pod vlivem alkoholu nebo jiné návykové látky,

  • účastníci dopravní nehody se nedohodli na zavinění,

  • vznikla škoda na majetku 3. osoby, kterou není možné bezodkladně uvědomit a vyplnit s ní záznam o dopravní nehodě,

  • došlo k poškození pozemní komunikace nebo není možné zabezpečit plynulost silničního provozu,

  • jeden z účastníků není ochoten vyplnit záznam o dopravní nehodě, prokázat totožnost nebo nezastavil vozidlo.
     

V zahraničí:

 

Pokud není nehoda šetřena policií (obecně policie často odmítá přijet s tím, že si zavinění mají vyřešit pojišťovny mezi sebou, a není možné ji nutit, tj. spíše se s ní setkáte v případech, kdy došlo ke zranění), tak doporučujeme sepsat záznam o dopravní nehodě (vizte nahoře – tj. jaká vozidla, jaké pojišťovny, čísla pojistek, nákres se šipkami odkud kam kdo jel, odbočoval atd., jak vypadala křižovatka, jak byly přednosti atd.) a pořídit fotodokumentaci.

Jak je řešena škoda na vozidle po dopravní nehodě:

Pokud jste v pozici poškozeného, můžete svou škodu řešit prostřednictvím škodního zástupce (pojišťovna v ČR zastupující zahraniční pojišťovnu odpovědnosti z provozu vozidla viníka), tj. česky. Škodního zástupce si můžete vyhledat na webu České kanceláře pojistitelů.

My jsme případně k dispozici, pokud pojišťovna či její škodní zástupce nereaguje nebo Vám nevyplatí pojistné plnění v adekvátní výši.
 

Komunikace s policií, pokud jste označen za viníka:

Pokud jste policií označen za viníka, může proti vám probíhat správní nebo trestní řízení, doporučujeme nic nevypovídat, poslat nám záznam od policie, abychom mohli situaci posoudit, poradit vám a případně pověřit vaším zastupováním advokátní kancelář.

Pokud policie žádá úhradu pokuty na místě, doporučujeme uhradit pouze kauci (Sicherheitsleistung, Sicherstellung, kauzione, consignation, guarantee atd.), tj. bude následovat správní/trestní řízení.

V případě, že se zaviněním souhlasíte, můžete uhradit pokutu příkazem na místě, a tím je věc pravomocně ukončena, opět platí, že není možné se následně odvolat.

Pokud policie trvá na tom, že musíte dokumenty podepsat, a obsahu nerozumíte, můžete dokument podepsat s českým doplňkem „nerozumím textu“. Podstatné pro případné další řešení je však zejména to, zda uhradíte kauci nebo pokutu.

Řešíte přestupek?

ČR:

V případě, že byl z vaší strany spáchán dopravní přestupek a chcete vědět, jaká sankce vám hrozí, sdělte nám tuto informaci, ozveme se vám zpět v pracovní době. Každopádně opětovně upozorňujeme, že proti pokutě uložené příkazem na místě (blokové pokutě) není možné odvolání. Pokud tedy nesouhlasíte s tím, že přestupek byl z vaší strany spáchán, nepřebírejte blok ani složenku, nic neplaťte. Ve správním řízení je možné dokládat další okolnosti, pokuty jsou však také standardně vyšší.

V některých případech (např. typicky u telefonování za jízdy či nepřipoutání se bezpečnostním pásem) ve správním řízení v zásadě stačí svědectví policistů. Vždy však záleží na konkrétních okolnostech případu (viditelnost, vzdálenost, svědectví spolujezdců apod.).

 

Zahraničí:

Po úhradě kauce (vizte nahoře) nám pošlete, co jste od policie obdržel/a, abychom mohli věc prověřit. Na místě většinou nemá smysl se snažit policii přesvědčit, že přestupek nebyl spáchán, nebo že se o přestupek nejedná (veškeré námitky můžete uplatnit v následném řízení). Zaplacení kauce bývá jedinou možností, aby vás policie nechala odjet (obdobně to funguje i v ČR, pokud je podezření, že bude vedení správního řízení obtížnější – např. pachatel je ze zahraničí).

Máte jiný problém v zahraničí (ztráta dokladů, zrušení nebo zpoždění letu atp.)?

Ztráta/krádež dokladů:

Doporučujeme spojit se s konzulárním úsekem českého velvyslanectví v dané zemi za účelem vystavení náhradního dokladu. Na webu jsou standardně uvedeny nouzové nonstop linky. Věc také doporučujeme nahlásit na policii.

 

Ztráta (poškození, zpoždění) zavazadel na letišti:

Je třeba věc řešit ihned na letišti a nechat si vystavit PIR (Property Iregularity Report). Následně doporučujeme uschovat účtenky za náhradní vybavení. Případné poškození je vhodné nafotit. Výše náhrady je stanovena dle tzv. Montrealské úmluvy. Pokud by dopravce škodu neuhradil, neváhejte se na nás obrátit s doložením veškerých souvisejících podkladů. V neposlední řadě doporučujeme též ověřit rozsah krytí vašeho cestovního pojištění, je možné, že pojištění určitou částku v takovém případě pokryje.

 

Zrušení nebo zpoždění letu:

Doporučujeme vyžádat si na letišti potvrzení od letecké společnosti, že ke zpoždění došlo, nejlépe také s uvedením důvodu. Pokud to není možné, je nutné alespoň vyfotit příletovou tabuli, nebo si udělat kopii obrazovky v aplikaci dopravce či letiště, kde je uveden čas příletu. V případě zrušení nebo dlouhého zpoždění by letecká společnost měla zajistit občerstvení, náhradní ubytování a páteční cestu na letiště, popř. dopravce nechá klienty, aby si ubytování našli sami. V takovém případě je nutné uschovat veškeré účtenky za jídlo, ubytování a dopravu. V některých případech má cestující nárok také na paušální odškodnění dle nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 261/2004. Paušální odškodné je ve výši

  • 250 EUR u letů o délce nejvýše 1500 km;
  • 400 EUR u všech letů v rámci EU delších než 1500 km a u všech ostatních letů o délce od 1500 km do 3500 km;
  • 600 EUR u všech ostatních letů.

Pokud vám v případě zrušení či zpoždění letu nebyla poskytnuta pomoc ve formě občerstvení a ubytování, případně paušální odškodnění a letecký dopravce vám při uplatnění vašich požadavků zaslal zamítavé stanovisko, zašlete nám veškeré související podklady. Jedná se zejména o:

  • potvrzení o koupi letenky nebo zájezdu;
  • letenku, palubní vstupenku a další doklady k letu;
  • potvrzení o zpoždění či zrušení letu (lze využít také fotografii odletové letištní tabule).

My situaci posoudíme, a pokud budeme v dalším řešení spatřovat dostatečné vyhlídky na úspěch, obrátíme se na leteckou společnost s žádostí o náhradu vynaložených nákladů či paušální odškodné.

 

Odepření nástupu na palubu letadla:

Pokud letecký dopravce předpokládá, že dojde k odepření nástupu na palubu (např. z důvodu over-booking, tj. že dopravce prodal více letenek, než je reálně míst v letadle), vyzve nejprve dobrovolníky k odstoupení od jejich rezervací za náhradu podle podmínek dohodnutých mezi dotčeným cestujícím a leteckým dopravcem. Dobrovolníci si kromě náhrad mají právo zvolit též mezi přesměrováním letu při nejbližší možné příležitosti za srovnatelných podmínek nebo náhradou pořizovací ceny letenky spolu s případným zpátečním letem do původního místa odletu. Pokud se žádný dobrovolník nepřihlásí, může dopravce odepřít nástup cestujícím proti jejich vůli. Tito cestující mají nárok na poskytnutí pomoci (občerstvení, případně ubytování atd.), paušální náhradu škody a shodně s výše uvedeným mají nárok zvolit si mezi přesměrováním letu při nejbližší možné příležitosti za srovnatelných podmínek nebo náhradou pořizovací ceny letenky spolu s případným zpátečním letem do původního místa odletu.

 

Potřeba advokáta:

Doporučujeme spojit se s konzulárním úsekem českého velvyslanectví v dané zemi. Pracovníci obvykle mívají k dispozici seznam advokátů, popř. vás alespoň nasměrují, kde hledat.

Reklamujete zájezd?

V případě, že jste přijeli do hotelu a dostali jste pokoj, který neodpovídá cestovní smlouvě nebo má jiné nedostatky (špína neodpovídající poměrům v dané zemi a kategorii hotelu, nefunkční vybavení atp.), je nezbytné sepsat stížnost/reklamační protokol s delegátem cestovní kanceláře a pořídit fotodokumentaci nedostatků (případně mít svědky – písemné svědecké výpovědi). V rámci reklamace je nutné specifikovat, co přesně požadujete, a stanovit přiměřenou lhůtu k nápravě.

Není-li náprava na místě prostřednictvím delegáta možná, můžete mít právo na slevu z ceny zájezdu, ovšem skutečně pouze za předpokladu, že jste s delegátem na místě řešili. Vytknutí vad můžete současně provést i telefonicky nebo prostřednictvím e-mailu přímo u cestovní kanceláře, ovšem takové vytknutí nenahrazuje řešení na místě.

Ubytování v jiném hotelu nebo jiném typu pokoje je také nutné primárně řešit s delegátem CK na místě a sepsat s ním reklamační protokol. Cestovní kanceláře mají většinou ve svých obchodních podmínkách stanoveno, že si vyhrazují právo změny hotelu/pokoje, pokud smluvní partner náhle nemá kapacitu. Ovšem pokud by nový pokoj neodpovídal kategorii dle cestovní smlouvy, můžete mít právo na odškodnění (např. sleva za pokoj bez balkonu místo s balkonem, výhled na moře apod.).

Reklamujete zboží?

V případě, že reklamujete zboží, pamatujte na následující. Uplatnění reklamace musí obsahovat jednak popis vady a jednak Vámi požadovaný způsob jejího vyřízení. S reklamací se obraťte na prodávajícího v kterékoliv jeho prodejně, případně e-mailem, dopisem či prostřednictvím datové schránky. Žádáte-li opravu věci, může být k jejímu provedení pověřena také jiná osoba, například servis. Informaci, u koho uplatnit opravu věci, získáte zpravidla z dokladu o koupi nebo z obchodních podmínek prodávajícího.

Prodávající je Vám rovněž povinen vydat potvrzení o uplatnění reklamace, jinak mu hrozí postih ze strany dohledového orgánu, jímž je nejčastěji Česká obchodní inspekce.

Vadné zboží je nutné prodávajícímu či servisu předat za účelem posouzení i odstranění vady, není-li stanoven nebo dohodnut postup jiný (třeba návštěva servisního technika u spotřebitele doma). Máte však právo na uhrazení nákladů, které vám vznikly v souvislosti s reklamací.

Zakoupení věci je kupující při reklamaci povinen prokázat, a to nejlépe předložením dokladu o koupi (účtenky). Jestliže kupní doklad nemáte, musíte vznik kupní smlouvy prokázat jiným, dostatečně věrohodným způsobem, například potvrzením o závazcích prodávajícího z vadného plnění s uvedením data nákupu a ceny či výpisem z účtu při platbě kartou.

Reklamovat samozřejmě nelze vady, které kupující sám způsobil nebo o nich při koupi věděl. To platí i u vad, kvůli kterým jste se s prodávajícím dohodli na snížení ceny zboží. Prodávající nakonec neodpovídá ani za běžné opotřebení věci. Reklamace musí být uplatněna během zákonné dvouleté lhůty. Reklamaci doporučujeme uplatnit bezodkladně.

Zákon stanoví prodávajícímu povinnost rozhodnout o reklamaci ihned, u složitých případů do tří pracovních dnů, přičemž reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena nejpozději ve lhůtě 30 kalendářních dní. Reklamace je vyřízena teprve tehdy, když Vás prodávající o vyřízení vyrozumí. Vyprší-li zákonná lhůta, považuje můžete od kupní smlouvy odstoupit nebo požadovat přiměřenou slevu z kupní ceny.

V případě koupě zboží na internetu můžete jako spotřebitel od kupní smlouvy do 14 dnů bez udání důvodu odstoupit (s výjimkou zákonem stanovených případů – např. rychle se kazícího zboží nebo zboží, které není možné vrátit z hygienických důvodů atp.). Náklady na vrácení zboží však nese kupující.

Pokud prodávající nevyřídí reklamaci k Vaší spokojenosti, neváhejte se na nás obrátit s doložením veškerých souvisejících podkladů.

Řešíte náhradu újmy (škody)?

Doporučujeme sepsat záznam s druhou stranou (místo, čas, co nejlépe popsat, co se stalo) a pořídit fotodokumentaci. Pro možnost uplatnění vašeho práva je nutné získat identifikační údaje škůdce (jméno, příjmení, místo bydliště a ideálně též datum narození). Podle povahy věci pak nárok na náhradu škody můžete uplatnit u odpovědné osoby nebo u její pojišťovny. Na místě je ale nejdůležitější zajistit důkazy o průběhu vzniku škody a o jejím rozsahu. Policii zpravidla nemá smysl volat (ledaže by se jednalo o nějaký trestný čin (krádež, napadení, ublížení na zdraví apod.).

V případě, že jste újmu způsobil/a Vy (případně to druhá strana tvrdí), doporučujeme stejný postup. Následně doporučujeme případ nahlásit pojišťovně, u které máte uzavřeno pojištění odpovědnosti, předat jí podklady, případně se vyjádřit k tvrzenému zavinění.

Řešíte zadržení vozidla opravnou nebo odtahovou službou?

Opravna či odtahová služba mohou za určitých okolností uplatnit tzv. zadržovací právo (v ČR dle ustanovení § 1395 a násl. občanského zákoníku).

V případě odtahové služby se jedná zejména o situaci dosud neuhrazeného odtahu. Zejména v zahraničí je pro vydání vozidla většinou jedinou možností požadovanou částku uhradit. Pokud by samotný odtah či požadovaná částka nebyly v souladu s právními předpisy, je teoreticky možné finanční prostředky zpětně vymáhat.

V případě autoservisu se většinou jedná o situaci, kdy pojišťovna odmítá opravu hradit nebo dosud nevystavila tzv. krycí dopis. V obou případech doporučujeme primárně bezodkladně kontaktovat příslušnou pojišťovnu a pokusit se získat více informací. V každém případě je nutné zdůraznit, že autoservis má právo na úhradu provedených předem dohodnutých prací. Pokud k úhradě dosud nedošlo, popř. lze očekávat, že provedena nebude, má opravna zpravidla právo vozidlo zadržet. Jedním z řešení je tedy opravu uhradit z vlastních finančních prostředků a následně tyto po pojišťovně vymáhat. Další možností je pustit se do sporu s pojišťovnou. Nicméně je nutné připravit se na delší trvání takového sporu. Současně je nutné počítat s tím, že zadržením vozidla mohou servisu vzniknout vícenáklady, které v případě neúspěchu při sporu s pojišťovnou bude nutné uhradit z Vaší úrovně.