Klientce na Madagaskaru hrozila smrt. Ze stávkující nemocnice ji zachránil až náš doktor


Případ naší klientky připomíná scénář akčního filmu. Šlo doslova o život.

Týden hrůzy si prožila naše klientka, jejíž dovolenkový autobus havaroval v odlehlých končinách Madagaskaru. Situace byla tak zlá, že jsme za ní vyslali našeho interního doktora. Ten si poté musel poradit se zoufale nevybavenou nemocnicí, nedostatkem správné krevní skupiny, stávkujícím personálem a pacientkou, jejíž stav se hodinu od hodiny rapidně zhoršoval a která by bez pomoci obětavého doktora pravděpodobně zemřela.
 

Den první: nehoda

Náraz, křik a chaos. Tak vypadaly první vteřiny poté, co autobus zájezdové společnosti sjel na pláni u městečka Ambalavao do příkopu. Když dosedl prach a cestující zjistili, že nikdo z nich není vážně zraněn, vypadalo to na šťastný konec. Ne však pro naši klientku. 

S bolestmi v noze a kotníku ji ambulance převezla do místní nemocnice. Hygienické podmínky na místě byly o několik úrovní níž než v Evropě a doktor ji navíc jen zběžně prohlédnul a doporučil převoz zpět do Polska. Její stav diagnostikoval jako lehké poranění ruky a nohy, přehlédnul přitom nebezpečnou zlomeninu holenní kosti.

MADAGASKAR-2.JPGPohoda na Madagaskaru před havárií.


Klientka měla naštěstí cestovní pojištění AXA Assistance a zavolala proto naši asistenční službu, kde si ji po telefonu vzal do péče náš lékař.

Den druhý: dramatický noční převoz

Nemoc si začínala vybírat svou daň a stav pacientky se stále zhoršoval. Na doporučení našeho lékaře bylo rozhodnuto o převozu do nemocnice v hlavním městě Madagaskaru, Antananarivu. Kvůli zánětu žil však nebyl možný letecký převoz a klientka se tak rozhodla pro dramatický noční přejezd sanitkou po neupravených, často až offroadových cestách tropického ostrova. 

Obsluha sanitky vyžadovala platbu za převoz předem a v hotovosti, jinak odmítla pacientku transportovat. Proplacení nákladů jsme nakonec vyřídili na dálku a klientka se tak mohla vydat na zběsilou jízdu v hrozných podmínkách, která trvala téměř 15 hodin. Vzhledem k situaci rozhodla polská centrála AXA Assistance vyslat našeho lékaře na Madagaskar, aby na klientku dohlédnul osobně.

MADAGASKAR-Klinika.JPGZdejší lékařské standardy se od těch evropských značně liší. Pro Evropana to není dobrá zpráva.
 

Den třetí: ticho před bouří

Ráno třetího dne se klientka dostala do péče specialistů, kterým se povedlo na krátký čas její stav stabilizovat. Diagnóza však příznivá nebyla: zlomeniny holenní kosti a kotníku, zanícené rány a zánět žil.

Den čtvrtý: náš lékař přijíždí

Následujícího dne se na místo konečně dostal náš lékař, zhodnotil celou situaci a rozhodl o převozu do Polska. Ten se měl odehrát za tři dny, do té doby bylo nutné klientku stabilizovat natolik, aby letecký převoz zvládla. Lékař mezitím informoval rodinu klientky o jejím stavu, časovém plánu a dalším postupu. 

Shledání bylo podle výpovědi lékaře velmi dramatické: „Pacientka byla od nehody do mého příletu naprosto zoufalá a velmi se jí ulevilo, když se dozvěděla o mém příletu. Žádala mě, abych s ní byl 24 hodin denně, nechtěla se ode mě ani hnout. První dva dny jsem to až na krátkou pauzu na oběd a hledání hotelu dodržel bez výjimky.“


madagaskar_luzko.pngČekání v nemocnici na ostrově není nic příjemného. 
 

Den pátý: nedostatek krve na transfúzi

Situace se však začala komplikovat hned následujícího rána. Klientku sklátily vysoké horečky a nemocnice nebyla dostatečně vybavená na to, aby zabránila dalšímu zhoršování. Po poradě s nemocničním personálem rozhodl náš lékař o riskantním leteckém převozu do nemocnice na nedaleký ostrov Reunion, která byla na takové situace náležitě vybavená. AXA Assistance na dálku zajistila lékařské letadlo i převoz z letiště do nemocnice. Pacientka však trpěla chudokrevností, takže bylo před letem nutno zajistit transfúzi. 

Najít správný krevní typ na Madagaskaru je velká výzva,“ dodává lékař. „Čekali jsme více než 24 hodin a transfúzi jsme dokončili až těsně před plánovaným odletem na Reunion.“

AIAMBULANCE-Start-z-Madagaskaru.JPGNoční převoz lékařským speciálem v režii AXA Assistance.
 

Den šestý: stávkující nemocnice a hrozba smrti

Po příjezdu do nemocnice na Reunionu náš lékař zjistil, že personál stávkuje. Vydal se proto okamžitě přesvědčovat stávkující zaměstnance jednoho po druhém, aby klientce pomohli. V tu chvíli byl už její stav velmi vážný.

AIRAMBULANCE-w-trakcie-lotu.JPGÚtroby lékařského speciálu.
 

„Hlavní problém byl, že všechno strašně trvalo,“ vysvětluje lékař. „Bez mé pomoci by pacientka kvůli jazykové bariéře a místní mentalitě nejspíš zůstala zcela bez pomoci.“ Na dotaz, zda pacientce hrozila i amputace končetiny nebo smrt, odpovídá krátce: „Ano. Byla zde možnost vážných komplikací, které mohly vyústit i ve smrt.“

Jeho snaha však byla nakonec úspěšná a klientku se na poslední chvíli podařilo úspěšně operovat. Lékaři tím zabránili infekci rozšířit se z nohy do zbytku těla a zachránili jí tak nejen nohu, ale i život. Pacientka dostala kapačky a let byl posunut o další dva dny, aby měla dost času na zotavení.


AIRAMBULANCE-ladowanie-na-Reunion.JPGI zpátky se letělo letadlem. 
 

Den devátý: zpět do vlasti

Díky spolupráci celého týmu AXA Assistance se klientka dostala po devíti dnech konečně zpátky do Polska, kde se několik následujících týdnů zotavovala z hrůzné cesty. Náklady na její léčbu nakonec přesáhly v přepočtu milion korun. Náš lékař k tomu na závěr dodává: „Pacientka věří, že jsem jí zachránil život. A to je dost možná i pravda.“

Nezapomeňte – zažít deset bezproblémových dovolených neznamená, že vás na té jedenácté nepotká nešťastná náhoda. Kdyby naše klientka neměla cestovní pojištění AXA Assistance, platila by z vlastní kapsy téměř milion a půl korun. Nezapomeňte proto ani před příští cestou do zahraničí na naše cestovko. Za pár stovek vám může zachránit nejen celoživotní úspory, ale i život.

Na závěr jsme pro vás připravili ještě krátké grafické shrnutí:


infografika.jpg